"Hoogbegaafdheid wordt nog vaak als een
luxeprobleem gezien, terwijl veel hoogbegaafde kinderen zich zeer eenzaam en
onbegrepen voelen. Passend onderwijs en begeleiding zijn daarom noodzakelijk.
Alleen zo kunnen hoogbegaafde leerlingen zich optimaal ontplooien."
Michelle Dewulf, coördinator postgraduaat Hoogbegaafdheid, Hogeschool
PXL
"Hoogbegaafde leerlingen behalen
altijd goede resultaten."
"Een hoogbegaafde leerling is slim genoeg, die komt er wel op eigen houtje."
Hoewel deze
misvattingen vaak gehoord worden, is het verrassend hoe vaak hoogbegaafde
leerlingen onderpresteren, en soms zelfs vroegtijdig de school verlaten zonder
diploma. Communicatie tussen ouders en leerkrachten loopt vaak muurvast, met
ernstige gevolgen voor het welzijn en de toekomst van de leerling en zijn
gezin.
Dit boek is
gebaseerd op het onderzoek voor de bachelorproef "Succesvolle communicatie voor
leerkrachten, scholen en ouders van hoogbegaafde leerlingen", aangevuld
met heel wat persoonlijke ervaringen. Geert Conard ontwikkelde een
communicatietool die duidelijkheid schept over de meest voorkomende
misvattingen voor leerlingen, leerkrachten en scholen. Door hiermee rekening te
houden kan de communicatie aanzienlijk verbeterd worden.
Dit boek biedt
dan ook waardevolle inzichten en handvatten voor leerkrachten en scholen om
beter te communiceren met hoogbegaafde leerlingen en hun ouders.